Døgnrytme - ernæring

1. februar 2021

Alder:
6 mdr.

Døgnrytme - ernæring

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar.
Jeg vil forsøge at arbejde målrettet med den metode du beskrev så min søn forhåbentligt om noget tid kan sove “selv” om dagen i barnevognen uden privatchauffør, det ville være skønt :-)

Jeg har endnu et spørgsmål som jeg håber du vil give mig lidt feedback på.

Min søn blev 6 mdr d. 22.1.21.
Vi opstartede forsigtigt skemad ud fra din bog d. 9.12.21.
Han vejer ca. 9.2 kg og vokser/udvikler sig normalt i forhold til sin alder.
Han er nu oppe på 3 måltider om dagen, hvor jeg forsøger at holde en balance på ca 1/2 deciliter så der fortsat er plads til den nødvendige mælk. Han har aldrig haft stor appetit men har taget fint på og er en stor dreng.

Hans rytme ser sådan ud:
Kl 4.45-5 - vågner og jeg kan ikke få ham videre i søvnen med en flaske (Som beskrevet i din bog). Han er en lille “Lærke”.
Han pusles og tilbydes 180 ml mme men drikker kun mellem 100-140 ml.
Kl 6.30-7 - powernap i slyngevugge da da han er træt og dagen derved startes lidt senere.
Kl 7.30 - tilbydes havregrød, vand af glas, agurkering el. lignende at sidde med selv. Evt. lidt frugtmos.
Kl 8-9 leger, synger, danser og laver gulvøvelser.
Kl 9-9.30 tilbydes 180 ml men drikker mellem ca. 100-140 ml.
Puttes til formiddagslur - sover ca. 1.5-2 timer.
Kl 11.30 tilbydes rodfrugtmos med kødbolle, vand af glas, frugt at sidde med.
Leger, danser, ...

Annonce

... synger.
Kl 13.00-13.30 tilbydes flaske som ovenstående.
Puttes til eftermiddagslur - sover ca 1 time.
Kl 15.00-15.30 tilbydes vand, frugt, flaske men drikker kun ca. 40 ml.
Kl 16.30-17 powernap.
Kl 17 tilbydes øllebrød, vand af glas, frugt at sidde med.
Kl 19 er han træt, tilbydes flaske 180 ml som han drikker, puttes til natten. Det går meget nemt og serviceniveauet er lavt, nattøj på, ligges i tremmeseng, kys på panden, godnat og lyset slukkes. Sover roligt indtil midnat.
Kl 00.00 har tidligere fået tilbudt drømmemåltid sovende men afviser nu dette, lukker munden, drejer hovedet væk, bliver irriteret.
Flasken midt nat afviste han ved opstart på skemad.
Sover til kl ca. 5. Giver ikke udtryk ved gråd at han er sulten.
Sover lidt uroligt for tiden men en tand er begyndt at titte frem.

Spørgsmål:
Skal jeg ændre noget ved nuværende rytme?
Begynder børn selv at sove lidt flere timer om natten?
Han sover 10 timer.
Hvordan gør jeg når han bliver 7 mdr. da han nu selv har afvist flaskerne om natten og er dette et problem?
Din plan for 7 mdr. siger at det er formiddag og eftermiddags flasken der skal trappes ud men han er jo allerede nede på 4-5 flasker?

Maven fungerer. Men jeg er bekymret ift til væske. Skal jeg som min sundhedsplejerske nævner gå ud fra at han selv tager det han har behov for?

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen
Kristians mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi